Folk som folk? eller?

- Jag har ett problem, sa en kollega till mig.
Jag och M tittade frågande på honom.
- Det är en kompis...som jag liksom inte har något utbyte av. Men hon vägrar förstå att jag inte vill vara med henne, sa han och såg olycklig ut.


Jag förstår inte, eller jo, det gör jag men samtidigt inte. För vad är egentligen skillnaden mellan att dumpa en pojkvän eller flickvän och att dumpa en vän? någon man är ihop med dumpar man ju (för det mesta) om inte förhållandet ger något.
Men med en vän är det så mycket mer komplicerat. Man vill inte såra, man drar sig för att säga det rakt ut. Istället försöker man göra sig upptagen med förhoppningen om att det ska rinna ut i sanden och självdö så småningom.

Varför?
varför känner man ett större ansvar gentemot en vän än mot någon man är ihop med? är det för att vänskapen är viktigare? är det för att det är lättare att säga "jag har slutat älska dig" än "jag vill inte vara med dig längre"?
Såra människan ifråga gör man ju i vilket fall.

.........................

För övrigt har jag varit på bio idag.
Såg Helen Turstens "Tatuerad Torso" riktigt bra men riktigt otäck. Nästa gång jag går på bio själv ska jag inte se en otäck film. Sprang nästan längs Avenyn till spårvagnen och från spårvagnen upp till rummet ( och alla som varit här vet vilken prestation det sistnämnda innebär)
Ja, jag är paranoid. Jag vet.

Förhoppningsvis drömmer jag inte om avhuggna kroppsdelar inatt.

over and out


Kommentarer
Postat av: Ängeln

att säga nej till än vän är samma sak som att säga jag älskar dig inte längre.
Att säga nej till en vän innebär ofta att man kapar en större bit av sig själv än vad man gör då man gör slut med ngn. Oftast säger jag. Ett långvarit förhållande som tar slut innebär en stor tomhet.
Och oftast har man varit vänner längre med en person än man varit tillsammans med en person.

2007-08-15 @ 11:43:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback