Where the wild roses grow

Jag överlevde alla helger och har nu kommit ut på andra sidan med livet och förståndet i behåll. Julen var som alltid intensiv med mycket släkt många dagar i sträck. Mellandagarna var jobb och nyår var klart godkänt.
Under trettonhelgen blev jag tyvärr inte bjuden på bal, däremot medlurad/tvingad/övertalad på pulkaåkning. Så roligt det var. Jag erkänner villigt att jag hade fel och är glad att jag böjde mig för överheten och fick en rolig eftermiddag med frisk luft.

Men nu då?

Tja...efter att ha gått arbetslös under hösten och konstaterat att det inte är överdrivet upphetsande så bestämde jag mig till slut för att ta en nacksving på ödet och styra det mot ett års plugg. Det blir magisteråret i journalistik i Göteborg. Men så mycket Göteborg vet jag inte om det blir: första terminen består av praktik och den ska genomföras i Växjö. Så snart är det dags att packa ihop sig själv (igen...) och möta en ny stad med ett glatt tjohej! men jag tror faktiskt det kommer bli bra. Nytt år, ny stad och nya erfarenheter.

Andra terminen är ju tänkt att tillbringa i Göteborg (om jag nu inte fått värsta frodiga jobbet vill säga) och det kommer nog bli bra. Det är en oerhörd lättnad att ha en plan som sträcker sig över hela tolv månader istället för över max några få månader som brukar vara fallet.

Överlag känner jag att jag går in i 2010 med positiva förväntningar och hoppas på att ha lämnat det negativa kvar i 2009.

Det blir nog bra det här. Trots allt.

2009 - den positiva varianten

Januari

2009 inleddes med ett antal tillfällen med fest tillsammans med olika personer: jag och kollegan gjorde stamstället i Karlskrona en sista gång, J kom på besök och vi gjorde Stadshotellet och jag for till Växjö för att uppleva det omtalade studentlivet.

Billiga drinkar i Växjö.

Februari

Jag och K drog på en ut-flykt till Köpenhamn. Snyggare än någonsin intog vi den danska huvudstaden och shoppade sprit, vattenpipa och bodde på skabbigt vandrarhem. Polarn kom på besök och vi upplevde skärgården en solig vinterdag.

Köpenhamn by night

Mars

Jag, mini Karut och Mammut drog till Göteborg för att bo på hotell, titta på Sissela Kyle och äta gott. Det slutade med drinkar i hotellbaren. Hysterisk kväll som ska göras om ;)
Jag och V insåg att det slumpade sig så bra att hon (som bor i ett annat land) skulle befinna sig i Kalmar på konferens ett par dagar. Vad annat att göra än att sätta sig på bussen dit? Det blev ett kärt återseende och det kändes som att allt var som det var på den gamla goda tiden i Danmark.

Kärt återseende i Kalmar.

April

Efter att vikariatet på SR Blekinge tagit slut gick jag in i en låååång ledighet. Ovant till en början, men ack så skönt.
Nässjö blev åter basen när jag flyttade in till Polarn och vår relation togs till en helt ny nivå i och med sambolivet.
Resan gick till Sälen, Wien, Nûrnberg och Berlin och solen sken på mig i stort sett hela tiden. Vilken månad! vilka upplevelser!

Någonstans i Sälen.

Maj

Ledigheten fortsatte och med den det hysteriska tempot. Semesterresan avslutades i Berlin med turistande, utgång, whiskey och shopping, mycket najs. Ska helt klart åka dit igen.
I maj var det också dags för att av mina hittills största åtaganden: att vara toastmadame på J:s bröllop. Det var en slitig och intensiv tid fram till bröllopet men så bra det blev till slut.
Veckan innan den stora dagen slöt även en liten men tapper skara upp i Köpenhamn för möhippa. Även den minnesvärd trots regnet som envisades med att vara med oss hela dagen.
Maj avslutades så med en tripp till Eskilstuna och återförening med järngänget från Kalmar. Att också mr Kavaj himself gästade samma stad samtidigt gjorde ju inte saken sämre.

Hjärnorna bakom möhippan kan slutligen ta sig ett glas vin i väntan på
att huvudpersonen ska dyka upp i Köpenhamn.

Juni

Världens sötaste unge fyllde 1 år. Jag fanns på plats för att fira honom, mycket najs. Polarn och Pyret dumpade den svenska midsommaren till förmån för den danska och drog på kryssning. Det blev mycket åka, men så fick vi också se tre länder på typ ett dygn. Sista gången jag bor i en minimal hytt utan fönster dock.
Den andra sommaren på SR Jönköping tog sin början.

Tårta äts med fördel med händerna.

Juli

Juli var både inofficiellt födelsedagsfirande och officiellt. Det förstnämnda var klart bäst. Det gifta paret lämnade barnet hemma och tog med sig Polarn för att förgylla Pyrets tillvaro i Jönköping. De kom tidigt, stannade hela natten. Vi åt gott, hetsade och hade väldigt trevligt. Att kvällen avslutades med ett försök till vattenpipa vid Munksjön gjorde inte saken sämre.
Kusin och jag fick tummen ur och åkte till Stockholm några dagar. Det blev massa mys, god mat och utgång.

Slö dag på Fjäderholmarna i Stockholms skärgård.

Augusti

Månaden blev en blandning av bad, utflykt till Gränna, restaurangbesök, vänner, minigolf, vattenpipa, och slutligen flytt från Jönköping tillbaka till Polarn. Jag var i Nässjö igen och denna gång på obestämd tid.

Restaurangbesök på Piren i Jönköping.

September

Det var återigen dags för en av Polarn och Pyrets berömda roadtrips. Denna gång gick resan till bland annat Vimmerby och Västervik. Vi körde fel, lyssnade på musik och kände kärleken.
Kärleken kände jag också när jag tog två dagar för mig själv i Kalmar. Hotell, havet och middag med J är medicin mot det mesta.

Vacker vy i Oskarshamn.

Oktober

Jag förgyllde livet för mina vänner i skogen genom att vara barnvakt. Ut-flykten gick denna gång till Göteborg där de båda hjältarna återuppväckte världens frodigaste radioprogram, åt gott och faktiskt drack måttligt med sprit.
Stor födelsedagsfest ägde rum i fashionabla hembygdsparken med inslag som skillingtryck, fylla och romantisk middag för tre.
Jag gjorde min första vecka på den lilla tidningen som skulle bli min praktikplats fram till årsskiftet.

Världens bästa present. Ett skillingtryck!

November

Mer fest under årets tristaste månad: inflyttningsfest för att "fira" att J och hennes Karl flyttat tillbaka till brottsplatsen. Vilken fest! total hysteri är bara förnamnet.
Mammut och jag drog till Malmö: gick på teater, hetsdrack vin och bodde på fint hotell. Hann till och med träffa A-mensch en snabb sväng.
Den tvååriga Pyrlovningen firades i Helsingborg. Det blev en helg med kärlek, mat, danska, shopping och lite till. Härliga tider även om hotellet både kunde ha legat bättre och varit frodigare.

Snyggare än någonsin inför en kväll på stan i Helsingborg.

December

Årets sista månad var som alltid innehållsrik. Det var konsert med husguden, en fantastisk resa till Gotland med utgång, vackert väder och foto, jul med all den hets det innebär, slut på praktiken i Tranås och sist men inte minst nyårsafton.