Världens längsta uppdatering?

Jisses. Mycket nu...eller egentligen inte, men det har varit intensivt ett tag kan man säga. Besök från Sverige och en vecka på Island....båda händelserna var väldigt lyckade måste jag säga.

Och i eftermiddag kommer Julia hit och stannar över helgen. Ska bli riktigt najs att ses igen och catch up :) sen är det bara lite drygt två veckor kvar här i Danmark. Känns väldigt konstigt måste jag säga. Tänk att fem månader kan gå så snabbt.
Håller tummarna för att vi får ihop allt så att Olaia kan komma och hälsa på mig i Sverige första veckan när jag kommit hem. Vore så kul att visa henne allt :)

Hittills den här veckan har jag mest tagit igen mig. Måndagen var en hård dag kan man säga. Eftersom jag kom med nattflyget från Island och tidsförskjutningen gjorde sitt så sov jag inte mycket natten mellan söndag och måndag. Men det var bara att tränga undan tröttheten och kasta mig in i avskedslunchen med Viktorija, Olaia och Lander. Det blev Viktorijas underbara pannkakor en sista gång, Lander bidrog med absint och jag försökte bidra med Sverker (som tyvärr hade PMS och vägrade samarbeta...)
Jag och Olaia tog ett (nästan) tårdrypande avsked av Viktorija utanför flygbussen....sen åkte vi hem, jag gick och la mig för att sova en timme och vaknade fyra timmar senare, totalt förvirrad...jetlag kanske?

I tisdags firade vi med whiskey och Sverker att Olaia faktiskt stannar kvar i Danmark ett tag till. En mycket trevlig och improviserad kväll skulle jag vilja säga!
Idag hade jag föresatt mig att åtminstone börja skriva rent anteckningarna från Island, men det har inte hänt...hm...men har ju hela nästa vecka på mig också ;)

Kanske på sin plats att skriva några rader om när Anna-Lena, Erika och Magnus var här med....det blev fyra intensiva men trevliga dagar. Vi grillade, var på stranden, gjorde stan, åt glass, gick ut (utgången var en historia för sig...mycket hysterisk men rolig med massa dans! )
Dessutom införskaffade de två ytterligare chillor. Jag (och Magnus?!) rest our case....men alla andra var fascinerade...

Island då....

Måndag

Lämnade Århus med tåg strax innan fyra på eftermiddagen. Lång och seg väntan på Kastrup innan det var dags att kliva på planet mot Keflavik, Island. Med på planet var (tyvärr) även godtycklig grupp med vildsinta isländska ungdomar. Tre timmar utan rast och ro.
Till sist landade vi på Island klockan halv tolv lokal tid. Ankomsthallen var något av det mest deprimerande jag har sett.
Eftersom folk var slöa så kom inte bussen in till stan iväg förrän klockan var närmre ett (hade inte min jetlag gjort att jag mentalt befann mig klockan tre på natten hade det väl inte gjort så mycket, men nu var jag färdig att strypa någon.) avsläppt vid Flokki in och damp utmattade ner i sängen efter att ha konstaterat att det utlovade internetet inte fungerade (något som skulle visa sig förfölja mig genom hela veckan)

Tisdag

Vacklade upp ur sängen för att leta mig fram till frukosten. Sedan satte jag igång att jobba (utan fungerande nät och telefon, mycket spännande) till sist kom jag på hur telefonen fungerade och lyckades ringa några samtal.
Ett samtal till en svensk professor på universitetet gav mig ett tips på en intervjuperson som ville ses redan idag. Plötsligt bråttom med att försöka hitta vart jag skulle och förbereda frågor.

Mannen på universitetet var mycket hjälpsam och gav bra bakgrundsinformation om inte annat, samtidigt som han var något ovillig att säga någon personlig åsikt om aluminiumverken.

Efter världens dyraste hamburgare (100, skulle föreställa erbjudande?! ) så gick jag en sväng på stan och försökte lokalisera nästa mötesplats, det vill säga alltinget.

Även denna intervjuperson var trevlig och lättpratad som bara en politiker kan vara. Begav mig ner i hamnen för en improviserad fotorunda och ringde och uppdaterade föräldrarna. Efter att ha införskaffat lite mat på den lokala mataffären begav jag mig hemåt igen.

Per gav mig ett tips om att Jens hade kontakter på Island och efter en förvirrad diskussion med Jens på msn hade jag namn och telefonnummer till den man som tidigare jobbade som marknadsföringsansvarig på ett av de största energibolagen på Island.


Onsdag

Ringde energimannen som samtyckte till en intervju imorgon bitti. Bestämde mig sedan för att ta en ledig dag och åka till den blå lagunen. Men innan dess hann jag med en tur till en mäktig kyrka som inte ligger så långt ifrån där jag bor. Utsikten från tornet över staden var mäktig.

Efter kollektiv resa i minibuss kom jag fram till den blå lagunen. Glömde ta med mig det mesta utom handduk och bikini, men det gick bra ändå.

Det var en häftig upplevelse, men samtidigt lite överreklamerat måste jag säga. Coolast var att bada i fyrtio grader varmt vatten när det var nollgradigt i luften och stundtals haglade. Glad att jag åkte dit ändå.

Blir även alltid lika förvånad när jag hör svenska när jag är utomlands. Satt en lång stund och lyssnade på två svenska äldre damer som var där med en stor hop svenska pensionärer. Kändes suspekt men det var en underhållande konversation.

Skrynklig som en bättre paprika och nöjd var jag åter i Reykjavik runt sju på kvällen.


Torsdag

Efter en rask promenad till andra sidan staden blev jag tvungen att ge upp och ringa mitt intervju objekt för att jag inte hittade hela vägen.
Han kom då raskt och hämtade mig i sin bil och visade sig vara en riktig raring. När jag berättade att jag kände Jens blev han nästan till sig och tyckte att jag skulle hälsa honom nästa gång jag träffade honom. Hade inte hjärta att säga att vi inte direkt umgås.

Fick i alla fall komma hem till denna man som hjälpte mig med massa information och även ordnade ytterligare en intervju till mig under fredagen samt plockade fram namn och telefonnummer till en annan källa.

Efter en lång pratstund och att han visat mig vart jag skulle dagen därpå skjutsade han mig till vandrarhemmet med löfte om att komma med mer information nästa dag. Han pratade en väldigt charmig blandning av svenska, norska och danska.

Efter att ha styrt upp ytterligare en intervju under fredagen hetsade jag bort till bussen för att ta mig till Hafnafjördur och titta på aluminiumverk. Det visade sig dock vara en dålig dag för det .Det var nämligen fruktansvärt kallt ute och blåste halv storm.
Inledde mitt besök med lunch och sedan trodde jag i mitt enfald att jag skulle kunna promenera runt och fota lite avslappnat, men icke. Svinkallt är bara förnamnet. Men jag är ju envis så jag promenerade, fotade och frös ändå.

Insåg ganska snart att jag borde förberett mitt besök bättre, men man kan ju inte vara perfekt jämt eller något?

Tog massa bilder innan jag gav upp och tog en väldigt ryckig bussfärd tillbaka.


Fredag

Gick återigen genom hela stan, men denna gång hittade jag och kom dit i tid. Intervjun gick sådär, totalt oförberedd eftersom jag inte bokat själv och inte riktigt hade koll (något att minnas till nästa gång) men han var trevlig i alla fall och gav mig massa med information.

Fördrev tiden i ett industriområde innan det var dags för den andra intervjun. Inte heller denna var helt perfekt för avseendet, men jag använder det ändå, för med tanke på hur lite de kräver av oss tänker jag inte lägga massa tid på att hitta en perfekt källa.

Åt lunch på kinakrog och gick vägen förbi hotellet för att lämna alla papper jag fått under förmiddagen. Eftermiddagen tillbringade jag med lite kombinerad sightsing (stavning någon?!) och shopping på stan. Efter att ha provat den isländska snabbmaten, dvs korven, så värkte fötterna i protest och jag begav mig mot badhuset.

Njöt i utomhus pool med jordvarmt vatten och en vacker utsikt. När det blev för mycket av det goda simmade jag istället. Jag hade glömt hur avkopplande det faktiskt är att göra det. Avslutade besöket i simhallen med ytterligare ett dopp i den varma bassängen.

Appropå simhallen så hade de roliga omklädningsbås. Alla fick ett eget litet bås med två dörrar. En av dörrarn fungerade både som dörr till kläderna och dörr ut. Mycket spännande.

Ägnade kvällen åt att slå på datorn som inte ville fungera och vara uppe för länge.


Lördag
Den stora turistdagen. Hade bestämt mig för att åka med på en rundtur som går under namnet "the Golden Circle." den innebär att man ser det som Island är berömt för typ...alltså sprutande geysrar, vattenfall, vacker natur, glacieärer och vulkaner..
Dagen var intressant även om guiden var något oinspirerad och vissa personer i gruppen tröga. Men den var även väldigt intensiv och till slut så var vi nog många som tröttnade på att hoppa i och ur bussen för diverse fotostopp och liknande.
Guidade turer har verkligen sina fördelar; smidigt, någon som berättar historien osv...men även nackdelar; man måste hålla sig till rutten och tillbringa en bestämd tid på olika platser osv...
Kvällen tillbringade jag filosoferandes med en bok och en kopp te på ett fik.

Söndag
Packade och frågade återigen mig själv varför jag tagit med så mycket saker och hur i h-vete jag skulle få med mig allt tillbaka.
Tillbringade dagen med att drälla runt på stan och sitta på olia fik...sen var det dags att bege sig till flygplatsen för en låååååååååååång väntan....

Slutsats:
*Island är verkligen dyrt. Och det är ingen myt om man säger så. Nästan omöjligt att hitta en lunch för under hundralappen.
*Island ÄR otroligt vackert. Allt man sett på vykort och i böcker stämmer.
*Islänningarna säger sig bry sig om sin vackra natur. Men ändå kör 90 procent av dem omkring i stora stadsjeepar inne i stan. För övrigt är det väldigt mycket trafik inne i Reykjavik överhuvudtaget.
*Jag hörde fler svenskar på Island än i Århus....lite creepy....

over and out


Kommentarer
Postat av: Ängelmedhorn

Jag har blitt utmanad men en sån där lista om egendomliga saker och du blir utmanad av mig. Läs bloggen :)
För övrigt tror jag egentligen du skulle behöva hela sommaren för att vila upp dig ;-)

Postat av: Ängelmedhorn

för övrigt vill jag inte heta E på nätet... ska du skriva ngt får det vara ikko eller Ängeln. syftar på länkarna

2007-06-02 @ 18:56:52
URL: http://angelmedhorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback