En annan värld

Två timmars resa bort finns en annan värld.
En värld där allt är som det alltid har varit, men ändå inte. Skrapar man på ytan har mycket förändrats; människor har blivit äldre, staden ser faktiskt annorlunda ut.
I den världen rör man sig sällan i stadskärnan efter klockan sex en vardagskväll.
I den världen handlar mycket om hur långt grannen har kommit med sitt husbygge, vem som gift sig och hur senaste lokala kulturevenemanget var.

Men i den världen finns även en trygghet. En känsla av en fast punkt att komma tillbaka till i en annars splittrad värld.
En trygghet i att ta en kvällspromenad och passera skolan där man gick i lågstadiet, hörnet där man snackat bort många nätter och huset där bästa kompisen bodde.
I den världen finns otroligt många minnen, minnen från en hel barndom och en bit därefter.

Jag bodde femton år i den världen. Gick samma gator, mötte i stort sett samma människor varje dag.
Nu har det gått två år sedan jag lämnade stan, troligtvis för gott.
Men ibland kommer jag tillbaka. Tillbaka till den andra världen.
För bara två timmars resa bort finns det som en gång var hemma och som på något sätt alltid kommer att vara hemma.


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Vad fint och poetiskt du skriver om Nässjö och det hela stämmer ju också...kram

Postat av: Joolz

Så fint, så vackert, så SANT! Känslorna inför att befinna sig i Nässjö är alltid blandade. Det enda jag tyckte var tråkigt med din text var det där om att du lämnat stan för gott. *gråter* ;-) Kram kram!

2007-09-07 @ 15:21:18
Postat av: Ängeln

vackert... och du har ju rätt. skönt att faktiskt kunna ha en punkt som står för trygghet i livet. inte alla som har det

2007-09-08 @ 14:01:21
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: Tell

I den världen har det också fötts X antal Aber! Med stora A! Kanske det största Abert som någonsin vandrat... men det säger jag bara för att jag är bitter. Det va vackert skrivet btw.
Saknar dig!

2007-09-08 @ 22:27:54
Postat av: Ingrid

Oj. Läskigt likt en krönika jag skrev om Värnamo-Kalmar... å då måste den ju vara bra! ;) Bio ikväll. jey!

2007-09-14 @ 19:05:57
URL: http://ingriddim.wordpress.com
Postat av: Mum

Tragisk och sann. Längtade nästa för en sekund tillbaka till den staden, men kom sen på bättre tankar. Det må vara hemma, men fortfarande en håla.

2007-10-10 @ 16:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback