Varför det är enklare att älska en stad än en person

Efter en vecka på Gotland kan jag lägga Visby till listan av städer jag hyser en stark kärlek till. Om det har att göra med husen, utsikten eller arkitekturen vet jag inte, men så är det...på den listan har den sällskap av bland andra Århus, Kalmar, Bryssel, Stockholm, Lund och naturligtvis gamla kära Nässjö som jag aldrig kommer kunna sluta att hysa en hatkärlek till.

Att älska en stad eller ett föremål är mycket enklare än att älska en person. En stad ställer inga krav, den missförstår aldrig utan tar bara emot din kärlek och är glad och tacksam. I gengäld får du ofta en otrolig upplevelse av att befinna dig där.

Att däremot älska en person kräver mycket mer och är aldrig helt riskfritt. Och ska väl kanske inte vara det heller. En person kan missförstå, tolka för mycket eller för lite, kväva dig eller helt enkelt inte bry sig om dig. Men det finns också mycket mer att få än från en stad; närhet, ömhet...

Tyvärr kan man aldrig välja vem eller vad man ska älska.

Kärlek

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Livet är inte enkelt...kram

2008-05-15 @ 21:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback