Högtiders vara eller inte vara

När jag var liten (yngre) var valborg, påsk, midsommar och framför allt jul något speciellt. Då skulle det eldas, ätas ägg, bindas kransar och öppnas paket. Nu har det förändrats ganska radikalt. Numera tycker jag det är trevligt om det blir så, men det är långt ifrån ett måste.

Tror mycket handlar om att jag under senare år har ägnat mig åt andra saker än just högtiden den aktuella dagen eller helgen. Valborg firade jag inte alls när jag bodde i Danmark, ett år var jag på väg hem från Norrland och för trött för att engagera mig i någon eld. I år tittade jag faktiskt på en eld, men i Berlin av alla ställen.

I år var också första gången jag inte tillbringade midsommar i Sverige. Det blev god mat och sprit, men ingen regelrätt nubbe eller några jordgubbar. Och det gick bra det med.

Fram till förra året var julen den enda högtid som var riktigt speciell för mig. Men efter beskedet att jag skulle ägna julhelgen åt att läsa nyheter i Karlskrona så blev den inte det. Hade förvisso sällskap av familjen på julaftons eftermiddag, men att sitta själv kvällen före julafton och på julaftons kväll samt på juldagen var inte helt enkelt. Men det gick det också.

Så med andra ord går allt om det måste gå och allt blir som alltid vad man gör det till. Men trots det slipper jag gärna jobba julhelgen i år...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback