Byråkrati när den är som värst

På jobbet får vi långa listor med utdrag från den post som kommer till exempelvis landstinget, kommunen och annat. Någon människa har även bestämt att vi ska ha listorna från försvaret. Och idag föll det på mig att reda ut vad som var viktigt och även hur man får tag i handlingarna. Jag ringde växeln:

- Hej, jag har hittat några handlingar jag skulle vilja titta närmare på från er diarielista.

- Jaha...okej...ehhh....vänta lite....

(de ringer från radion...har vi skickat listor dit?....hur lämnar vi ut handlingarna?...lämnar vi ens ut handlingarna?....)

- Ja hallå? kan du faxa över listorna och markera det du vill ha ut?

- Faxa?! räcker det inte med att jag läser upp diarienumrena för dig över telefon?

- Nej, vi vill gärna ha det på fax.

- Okej.

Fem minuter efter att jag faxat ringer det.

- Hej, det är xx på försvaret. Du...jag har ångrat mig...tror du att du kan maila över en lista på de handlingar du vill ha istället? skriv vilket förband, diarienummer och gärna också rubriken...

- Jaha...okej...

- Ja, så brukar ju han...vad heter han nu....Enlund...göra.

- Enlund?! (är det en militär eller vad f-n pratar människan nu om?)

- Ja. Enlund. Du vet han som jobbar på xx.

- Eh. Okej. Visst. Jag mailar.

Jag undrar om de får något gjort på det där stället?!


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Haha, byråkrati när den är som bäst:) Och fax, använder man ens det idag? De fåtal gånger som jag har faxat i mitt liv, så har jag alltid varit tvungen att fråga kollegorna vilket håll jag ska lägga pappret på. Vi lever i en datoriserad värld! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback