I det verkliga livet

Jag har blivit cynisk. Eller kanske inte cynisk, snarare avtrubbad. I princip varje dag värderar jag konkurser, misshandlar, stölder och andra människoöden. Ofta med tillgång till ingående saker som bilder på den som misshandlats eller adress och telefonnummer till den som är misstänkt för att ha slagit sin fru.

Principen är enkel: en kvinnomisshandel med kniv slår högre än en med knytnävsslag, En misshandel med en planka toppar en vanlig rattfylla. En rattfylla är för övrigt nästan bara intressant om personen ifråga orsakat skador. Inte för att han eller hon hade nämare 3 promille i blodet.

Till en början blir man också förvånad över åldern på de som begår brott. Jag är ofta gammal jämfört med dem. Många är numera födda runt -90. Idag häktades till exempel en 16-åring misstänkt för att ha hållit en person inlåst i två dygn.

Man blir avtrubbad. Man skärmar av sig. Ibland vaknar man upp och hör sitt eget resonemang. För att döva det dåliga samvetet och få lite mer kontakt med verkligheten intalar man sig själv att: jag menar ju inte så...du vet...klart det är hemskt, men....

På så sätt rättfärdigar vi det vi gör. Men framför allt. På så sätt skyddar vi oss själva för att orka. För att orka rapportera om ännu en våldtäkt, misshandel eller konkurs.

Kommentarer
Postat av: Joolz

Du har verkligen rätt. Och det blir så klart ännu mer påtagligt för dig i ditt yrke, men jag tror att de allra flesta av oss är avtrubbade.. Jaha, nu var det jorbävning i Kina igen, några hundra tusen har dött, vi rycker på axlarna och går vidare med våra liv. Det är ju inget brott, men ändå.. Ibland kan det nog vara värt att tänka till.. Tack för att du gjorde så att jag tog mig tid till eftertanke!

Postat av: Anna-Lena

Håller med Julia i hennes resonemang. Sedan tror jag tyvärr att det spelar in var någonstans som det inträffar också. Är det i vår närmiljö eller i "vår" del av världen så tar man det till sig på ett helt annat sätt. Kram

2009-03-28 @ 16:09:00
URL: http://zimtsternli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback